Heerenveen Zat 1: 6-0 overwinning tegen Hielpen

20 april 2022 9:45

Meindert van der Valk

Voor de verandering eens een keer een avondwedstrijd voor Zaterdag 1 op sportpark Skoatterwâld.
De wedstrijd tegen de meest sympathieke vereniging van de competitie Hielpen werd verplaatst naar de dinsdagavond vanwege andere verplichtingen van Hielpen op de reguliere wedstrijddag.

De uitwedstrijd tegen Hielpen staat nog vers in het geheugen. Op het extreem zware veld in Hindelopen wist Heerenveen maar ter nauwer nood de 3 punten mee naar huis te nemen.

Trainer John Blaauw valt deze wedstrijd terug op het vertrouwde 4-4-3 systeem waarbij captain Bart Klapwijk de vrijheid krijgt door te schuiven naar het middenveld.

Auteur: Meindert van der Valk
Foto’s: Henk Schriemer

Heerenveen_zat_1_-_Hielpen_s_1.jpg
Afbeelding: Remco Regts

Heerenveen laat er vanaf het eerste fluitsignaal geen gras over groeien. Er wordt gelijk veel druk naar voren gegeven om snel op voorsprong te komen. Drie mooie kansen treffen echter geen doel.
Remco Regts schiet naast, Jesper Wagenaar neemt de bal perfect aan maar schiet over en een vrije trap van Bart Klapwijk belandt boven op de vuisten van keeper Hessel Kuipers.

Heerenveen_zat_1_-_Hielpen_s_6.jpg
Afbeelding: Keven Regts (nr 11), Ruben Bouma (nr. 10) en Remco Regts (nr. 9)

Maar binnen 10 minuten is het dan toch raak.
Rechtsback Mauro van Gelden komt op en jaagt de bal voor de goal. Remco Hof is er als de kippen bij en rond beheerst af. 1-0.
Heerenveen zet gelijk door en van de linkerkant volgt een zelfde situatie. Laurens Kuiper geeft de bal voor en Remco Regt kopt raak in de korte hoek. Helaas voor Heerenveen komt deze vanwege buitenspel niet op het scorebord.

Het duurt een krappe 20 minuten voordat Hielpen een mogelijkheid krijgt. Vanuit een corner wordt de bal tussen de palen geschoten maar Tristan van der Valk staat goed gepositioneerd en weet de gelijkmaker te voorkomen.
Een kleine waarschuwing dus voor Heerenveen die gelijk vanuit de voortzetting de bal bij links buiten Jesper Hospes weet te krijgen. Op snelheid flitst hij langs de back van Hielpen en weet Kevin Regts te bereiken. 2-0.

Na de 2-0 wordt het voetbal aan Heerenveen zijde iets te makkelijk. Met een steekbal wordt Hielpen spits Kuipers gelanceerd maar Tristan van der Valk is rap uit zijn goal en is sneller bij de bal.
Heerenveen wil voor de rust de wedstrijd al beslissen maar pogingen van Jesper Wagenaar, schot voorlangs, en Kevin Regts, schot op de keeper, resulteren niet in de gewenste 3-0 waardoor met de stand van 2-0 de kleedkamer wordt opgezocht.

Heerenveen_zat_1_-_Hielpen_s_9.jpg
Afbeelding: Kevin Regts (nr. 11), Bart Klapwijk (nr. 6) en Ruben Bouma

Tweede helft

De 2e helft komt een herboren Hielpen uit de kleedkamer. Vol druk naar voren ontregelt het anders zo verzorgde en rustig opbouwende spel van Heerenveen. Hielpen speelt meer op de helft van Heerenveen dan anders om.
Het wachten is op de aansluitingstreffer. Een aantal opgelegde kansen zijn dank zij een prima keepende Tristan van der Valk niet aan Hielpen besteed. Zowel een 2 tegen 1 situatie welke niet goed wordt uitgespeeld als een gericht schot zijn prooi.
De druk van Hielpen houdt aan maar Heerenveen weet zich hier langzaam maar zeker onder uit te voetballen.

Heerenveen_zat_1_-_Hielpen_s_13.jpg
Afbeelding: Laurens Kuiper

In de 70e minuut maakt Jordy Veenstra van een ingooi een halve corner, de bal wordt met het hoofd verlengt door Kevin Regts naar de bij de 2e paal klaar staande Luuk Janssen. 3-0.
Er is echter wederom een moment van Hielpen nodig om Heerenveen te doen beseffen dat het niet allemaal maar makkelijk uitgespeeld kan worden. Een vrije trap van Hielpen wordt richting de lange hoek gekopt maar ook deze poging is een prooi voor de keeper.
Deze kans blijkt de laatste voor Hielpen. De kracht loopt langzaam weg en de ruimtes worden groter. En met de ruimte, daar weet Heerenveen wel raad mee.

In de 82e minuut resulteert een snelle voortzetting tot de 4-0. Vanaf de keeper wordt de bal gespeeld naar Ruben Hoekstra, hij weet Remco Hof te bereiken, deze vindt Luuk Janssen en de bal ligt in het net.

Heerenveen_zat_1_-_Hielpen_s_7.jpg
Afbeelding: Jesper Hospes en Mauro van Gelden

Het is nu helemaal gedaan met de tegenstand van Hielpen.
Na een heerlijke combinatie tussen Luuk Janssen en Laurens Kuiper weet de laatste de 5-0 aan te tekenen. Slot akkoord is voor Jesper Hospes die zijn verdiende goaltje meepikt op een voorzet van Luuk Janssen.

Eindstand 6-0.

Heerenveen schrijft weer 3 punten bij en Hielpen heeft laten zien dat, als ze durven en energie leveren, er ongetwijfeld nog punten volgen.

Auteur: Meindert van der Valk
Foto’s: Henk Schriemer

Bron: Auteur: Meindert van der Valk. Foto's: Henk Schriemer.