Handleiding consuls

Handleiding voor consuls
KNVB richtlijnen voor terreinkeuring

slechte_voetbalvelden.jpg

Afbeelding: altijd vervelend als de wedstrijden worden afgelast...

TER INFORMATIE (in het kort)

De consul let op veiligheid en schade
Voorafgaande aan het wedstrijdprogramma in het weekend worden onze velden gekeurd door de consul.
Deze taak is gedelegeerd aan de dienstdoende consul van onze vereniging.

De consul keurt de velden op basis van twee principes:
1. de veiligheid van de spelers
2. de (onevenredige) schade aan velden

Vroeg uit de veren
Als in de dagen voorafgaand aan het weekend veel regen valt, arriveert de consul van dienst op zaterdag- en zondagochtend rond 07:00 - 07:15 uur uur op het sportpark.
De velden worden zo vroeg gekeurd om de tegenstanders tijdig te informeren dat wedstrijden eventueel niet door gaan, zodat zij niet voor niets naar Heerenveen afreizen.

De aandachtsgebieden zijn de doelgebieden (plasvorming) en de bovenlaag van het veld (modder, gladheid).
In sommige gevallen kunnen problemen worden verholpen (prikken), maar als de veiligheid van spelers of de kwaliteit van het veld in gevaar komen, wordt het veld afgekeurd.

De weersvoorspellingen
De consul houdt ook rekening met het weer dat nog komen gaat.
Een drassig veld om 07:00 uur (met aanhoudende regen, die bijvoorbeeld op buienradar.nl wordt aangekondigd) kan er voor zorgen dat de wedstrijden die om 09:00 uur beginnen al worden afgelast.

Op basis van diezelfde verwachtingen kan de consul een te nat veld (met voorspeld aanhoudend droog weer) op een later tijdstip die dag herkeuren, bijvoorbeeld tussen 11:00 en 12:00 uur, met het oog op middagwedstrijden.

De KNVB-scheidsrechter
Een KNVB-scheidsrechter (let op, niet alle clubscheidsrechters zijn dat!) kan een door de consul goedgekeurd veld alsnog (vóór of tijdens de wedstrijd) afkeuren vanwege gewijzigde omstandigheden (zware regen- of sneeuwval, bijvoorbeeld).
Een scheidsrechter kan een door de consul afgekeurd veld niet alsnog goedkeuren.

Een clubscheidsrechter kan een door de consul goedgekeurd veld niet alsnog afkeuren, wanneer de omstandigheden niet zijn gewijzigd sinds de keuring door de consul!
Een scheidsrechter keurt bovendien op technische bespeelbaarheid, zoals deugdelijke netten, lijnen of (te) dichte mist.
Daar heeft de consul niets mee te maken.

Vriezen en dooien
Bij vorst maken we onderscheid tussen nachtvorst of winterweer-vorst.
Bij droge nachtvorst kan er vaak wel gevoetbald worden.
De vorst zit dan vaak nog niet ‘in de grond’ en de ochtendzon zal de bovenlaag ontdooien.
Er is dan geen gevaar voor de spelers.
Ook zullen de grasvelden hier niet onder lijden.
Als er voor de nachtvorst regen/hagel of sneeuw is gevallen, dan zullen de grasvelden te nat en te gevaarlijk zijn om hierop te voetballen.
Er zal voor de dag een tijdelijke of algehele afgelasting gelden.
Bij winterweer-vorst (nacht- en dagvorst) zal er door de KNVB een algehele afkeuring volgen.
Is dit niet het geval dan wordt er door de consul gekeurd en ook hier staat de veiligheid van de spelers voorop.

Sneeuw en ijzel
Levert sneeuwval gevaar op omdat de sneeuw blijft liggen (gladheid), dan zal worden overgegaan tot afkeuring van de grasvelden.
Smelt de sneeuw, dan wordt er gekeurd door de consul.
Is de ondergrond bevroren, dan volgt een afkeuring.
Is dit niet het geval, dan staat wederom de veiligheid van spelers voorop.
Bij ijzel en/of (op)dooi is het verboden de velden te betreden.
Eerst moet de hal(vorst) geheel uit de grond zijn verdwenen.
Ook een veld dat er op het oog mooi uitziet kan een ‘losse mat’ zijn die met grasworteltjes nog vastgevroren zit in de grond.
Betreding betekent dat die graswortels afbreken, herstel daarvan duurt maanden!

Uitzonderingsgevallen
Ondanks al deze logische redeneringen kunnen er toch nog aparte situaties ontstaan.
Zo kan een consul een veld goedkeuren voor één (of twee) wedstrijden, om te veel schade te voorkomen.
Ook kan een veld worden goedgekeurd voor pupillenvoetbal en worden afgekeurd voor seniorenvoetbal.
En natuurlijk zal er op het kunstgrasveld vaak wel gevoetbald kunnen worden, terwijl de natuurgrasvelden worden afgekeurd.
Vervolgens houdt de verantwoordelijkheid van de consul op.
In overleg met de wedstrijdsecretaris van VV Heerenveen wordt dan bepaald welke wedstrijd(en) wel en niet gespeeld worden.

Waar gaat de consul niet over?
De consul gaat niet over de veldindeling (wie speelt waar), over de kwaliteit van de lijnen, doelen of hoekvlaggen.
Daar gaan de vereniging over.
Zo kan een consul een veld goedkeuren, ondanks dat de lijnen amper te zien zijn.
Een scheidsrechter kan in zo’n geval beslissen dat de lijnen alsnog opnieuw zichtbaar gemaakt moeten worden.
Ook gaat de consul niet over (te veel) blessures, (te veel) spelers die op wintersport zijn etc.