Meiden

Kies een van de teams uit het menu hierboven

--------------------------------------------------------------------
Het bedrijf Light4U, uit Joure, sponsort alle shirts van de meidenteams.
logo_light4u.png
Lees nieuwsbericht over Light4u
--------------------------------------------------------------------

Leider of trainer worden?
Vind je het leuk om leider en/of trainer te worden van een team.
Meld je dan aan, klik hier

Wil je weten wie in de Damescommissie zitten, klik hier

Beleidsplan dames

Diverse andere documenten

----------------------------------------------------------------------
Seizoen 2022-2023
youtube_speelvormen_meiden_seizoen_2022-2023.png
Afbeelding: youtube 'Wedstrijdvormen'

Wedstrijdvormen 11 tegen 11 en 9 tegen 9 MO13 t/m MO20

In de categorie A meiden spelen alle teams altijd 11 tegen 11.
Dit is namelijk de vorm die de meeste meiden het liefst spelen.
We doen momenteel onderzoek naar de meest geschikte wedstrijdvorm voor alle O13-competities.
Mocht er gekozen worden voor een andere vorm dan de huidige 11 tegen 11, dan wordt deze in alle MO13 competities doorgevoerd.

In de categorie B meiden werken we met een flexibele wedstrijdvorm.
In principe spelen de teams ook 11 tegen 11, maar is er ook een mogelijkheid voor 9 tegen 9.

Hier worden wel voorwaarden aan gesteld. Er komt geen 9 tegen 9-competitie.
De teams die 9 tegen 9 voetballen, doen dit in een competitie waarin ook regulier 11 tegen 11 wordt gespeeld.
Het kan dus zijn dat teams die structureel 11 tegen 11 voetballen zich soms moeten aanpassen.
Bij de competitie-indeling proberen we het aantal 9 tegen 9-teams per competitie te beperken zodat het aantal keer dat een team zich moet aanpassen, beperkt kan blijven.

Hieronder is alle informatie te vinden over de wedstrijdvormen 11 tegen 11 en 9 tegen 9.
In onderstaande video leggen we in het kort de belangrijkste punten over de wedstrijdvormen aan je uit.

Waarom ook 9 tegen 9 toestaan?

Door 9 tegen 9 aan te bieden, zorgen we ervoor dat er meer teams zijn en dat een team bij een tekort aan speelsters geen baaldag hoeft op te nemen of een terugtrekking moet indienen. Baaldagen en terugtrekkingen zorgen er namelijk voor dat meidenteams in meidencompetities veel minder wedstrijden spelen dan teams in andere competities.

Meiden balen daarvan en zien 9 tegen 9 als een prima alternatief, omdat deze wedstrijdvorm het meest lijkt op 11 tegen 11. Door de deelname van meer teams kunnen we de competities ook nog eens beter indelen, leukere wedstrijden aanbieden en de reisafstanden enigszins beperken.

Kortom, door de mogelijkheid om uit te wijken naar 9 tegen 9:

• Worden er meer wedstrijden gepland en daadwerkelijk gespeeld.

• Denken we baaldagen, terugtrekkingen, niet op komen dagen en wedstrijdwijzigingen op het laatste moment voor een groot deel te kunnen voorkomen.

• Kunnen teams die incidenteel of structureel (te) weinig speelsters hebben voor het spelen van 11 tegen 11, toch gewoon ieder weekend spelen.

• Krijgen teams met incidenteel of structureel (te)veel speelsters voor één team en (te) weinig speelsters voor twee teams, een oplossing aangereikt om elk weekend met meerdere teams te kunnen voetballen.

• Creëren we meer aanbod, wat de kans vergroot op goede competities (met bereisbare afstanden).

Mogelijkheden en voorwaarden voor 9 tegen 9-wedstrijden

• Het is mogelijk om met een 9 tegen 9-team in de categorie B meiden te starten, als een team structureel minder dan 12 speelsters heeft.

• Dit kan kenbaar gemaakt worden bij de inschrijving van het team. Hiervoor zal later een instructie worden toegevoegd aan de menukaart bij de reguliere teaminschrijvingen. In de teamnaam zal dan zichtbaar worden dat het een 9 tegen 9-team betreft. Zo weet elke tegenstander dat de wedstrijden tegen deze teams in de wedstrijdvorm 9 tegen 9 gevoetbald gaan worden. In de voetbal.nl-app staat achter de teamnaam van teams die structureel 9 tegen 9 spelen de toevoeging (9-tal).

• Omdat de speelsters een sterke voorkeur hebben voor 11 tegen 11, adviseren wij verenigingen om actief meiden te blijven werven en zo toch toe te werken naar een team dat 11 tegen 11 kan spelen.

• Verenigingen kunnen ook denken aan een samenwerking met één of meerdere andere verenigingen om toch 11 tegen 11 te kunnen aanbieden. Klik op het linkblok hieronder voor meer informatie.