Discussie trainingsvelden VV Heerenveen en sc Heerenveen

25 augustus 2023 9:30

Geachte leden,

Zoals bekend maakt naast VV Heerenveen ook sc Heerenveen gebruik van het sportpark SKW.
Jaarlijks resulteert dit, t.b.v. training- en wedstrijdschema’s, in de nodige uitdagingen.

Na de ondertekening van de voorovereenkomst (gemeente Heerenveen / sc Heerenveen / VV Heerenveen, april 2022) zijn alle velden in handen gekomen van de gemeente.
In de zomer van 2022 is het toenmalige natuurgrasveld 4 vervangen door een kunstgrasveld. Naar mening van de gemeente dient vv Heereveen 1/3 (in totaal € 150.000) bij te dragen, 2/3 deel wordt voldaan met gemeenschapsgeld.
Een deel van dit bedrag is reeds voldaan.

Pieter_Benedictus_Arena_-_3.jpg
Afbeelding: kunstgrasveld 4, ook wel genoemd 'Pieter Benedictus ARENA'

In de winter van 2022 is tevens een nieuw kunstgrasveld gerealiseerd op de plek waar voorheen veld A en veld B zich bevonden.
Het nieuwe veld (veld 5) is een kwartslag gedraaid waardoor er één veld minder op het sportpark aanwezig is.

Het met een kwartslag draaien van het andere kunstveld (nr. 5) zou op termijn ruimte moeten bieden aan een nieuw clubhuis + kleedkamers.
Echter, door de gerealiseerde situatie is er nu een veld minder (van 10 naar 9) op het sportpark.
Tevens heeft deze keuze een financiële grondslag, maar komt deze VV Heerenveen niet ten goede.
(Zie afbeelding hieronder)
nieuw_SKW.png
Afbeelding: plattegrond nieuw verbeterd SKW2.0, met de trainingsvelden voor sc Heerenveen op het huidige P6

Het tekort van dit veld heeft uiteraard geresulteerd in een nóg grotere bezettingsuitdaging van de velden.
Sinds mei 2023 heeft VV Heerenveen gesprekken gevoerd met zowel de gemeente Heerenveen alsook sc Heerenveen om tot passende oplossingen te komen, aangezien de krapte structureel werd afgewend op VV Heerenveen en haar leden.
Na de overgang van eigendom van velden is er door gemeente geen aantoonbare regievoering geweest, horende bij deze uitdaging (ondanks dat deze reeds jarenlang bekend is).

Afgelopen seizoen hebben (met name onze VV Heerenveen jeugdteams) samen getraind of werd het veld in vele kleine vakken opgedeeld om toch ruimte te maken voor de verschillende teams.

Gevolg
Op piektijden (tussen 16:00 uur en 18:30/19:00 uur) met vaak meer dan 10 jeugdteams (meer dan 100 kinderen en trainers) trainen op de velden C & D, ook in de winterperiode.
Hier tegenover staat dat sc Heerenveen met haar jeugdteams (O13/O14/O15), gedurende deze piektijden, gebruik maakte van beide kunstgrasvelden.
Let wel
Wij als club dienen voor 1/3 bij te dragen aan veld 4, maar konden hier op de piektijden geen gebruik van maken (ook niet gedurende de wintermaanden).

Het bestuur stelt zich op het standpunt dat er voor komend seizoen een eerlijke verdeling van de velden dient te komen.
Wij een kunstgras- en natuurgrasveld om op te trainen, idem voor sc Heerenveen.
Zoals gezegd heeft VV Heerenveen reeds de nodige initiatieven genomen om middels feiten tot passende oplossingen te komen, hetgeen vooralsnog aan dovemans oren lijkt gericht.

Als gevolg van bovenstaande kan het voor komen dat vanaf 4 september 2023 er op kunstgrasveld 4 zowel VV Heerenveen als sc Heerenveen teams ingepland staan.
Ondanks het respect richting sc Heerenveen zullen we ‘voet bij stuk houden’ en kunstgrasveld 4 claimen zodat we (het seizoen-rond, dus ook in de wintermaanden) op voldoende velden kunnen trainen en leden kunnen bieden waar men recht op heeft!

Voor alle duidelijkheid
De insteek is; wij een kunstgrasveld (nr. 4) en een natuurgrasstrook om te trainen, i.p.v. nu enkel natuurgras.

Hopend op een mooi seizoen!
Bernier Hoekstra - Bestuur VV Heerenveen